tisdag 23 juni 2009

Igång för fullt!!!

Tias renoveringsblogg är igång igen :P

Idag har jag rivit ner det mesta av väggen, samt stagat upp klart på ena sidan. Så ska bara ta bort det sista på andra sidan där det inte finns någon mur, men måste ha lite andra verktyg för det och känner inte för att åka till Tostarp för att hämta dom idag utan tar och fortsätter en annan dag. (ska passa på att klippa gräset så det är fint och vårdat. Är ju STRÅLANDE väder så tänkte man kunde vara ute och passa på att njuta av det lite med ;)

Tillbaka till projektet...............................
Det såg ut ungefär som jag hoppats på med bärighet och liknande i bjälklaget, Gammalt hus=ÖVERDIMENSIONERAT så det står härliga till.

Om vi ska jämföra med dagen, så hade man nog idag valt 2"x8" (5X20cm) till detta ändamål. I detta fall ligger det DUBBLA 3"X8" (7,5X20cm) altså totalt 6"X8" (15X20cm). Så med mitt "valv" kan det bara inte hända något. Jag har använt mig av plank på 2"X5" (5X13,5 cm) det ska räcka med råge då det bara handlar om 1m i spännvidd och ytterligare en befintlig balk ovanför. och dessutom inget nytt stressat virke utan det som jag innan har rivit bort från bärande köksvägg.

Som ni ser på första bilden har jag ställt en planka på varje sida med en tvärs över i toppen. Dessa kommer synas såhär även när muren är på plats båda sidor. Det ska ju då även muras upp likadan mur på andra sidan detta valv. Sedan ska "valvet" betsas i någon lite mörkare ton och få till det så det ser lite gammalt och slitet ut.



Här har jag inte fått upp stommen till det nya valvet ännu Då jag behöver kapa en annan balk i taket men har som sagt inte någon såg jag kommer åt med här. Men ni ser hur öppningen kommer bli, mellan de två kraftiga yttre planken.





Där garderoberna står idag ska det bli den där skrubben/klädkammaren och hyllor i väggen på tvrums-sidan för att ha filmsammlingen på :) Sedan ska jag försöka gömma projektorduken i den lilla lådan vid taket så man bara ser en "springa" där själva duken dras ner, dett agör ju att det blir ett enda stort rum om man inte har duken nerdragen....

Hmmmm ja nog för idag fortsättning följer.......

Ha en trevlig dag så hörs och syns vi :)

2 kommentarer:

  1. kul att du är igång igen, både med bloggen och renovering. Akta nu så att inte hela semestern går åt till huset. Du ska väl "slappa" lite också???

    SvaraRadera
  2. Slappa? vad är det hur gör man då :P

    Detta lilla projekt ska inte ta 4 veckor tycker jag....

    Så jag ska slappa med. Vill ju åka någonstans med, men raggar fortfarande sällskap till det :P har ju länga tjatat om min MC-semester till lysekil nu, men men får se hur det blir.

    Men lite slapp ska man nog hinna med..

    SvaraRadera