söndag 11 juli 2010

Historisk tillbakablick!

Fick ett ryck tillsammans med päronen idag. Vi drog till Asarums museum.

Träffade en dam vid namn Helen. När jag förklarade att jag köpt "Florèns Bageri" och har som mål att renovera upp detta i gammal stil som det var för så länge sedan som möjligt. Så blev hon glad då hon själv var uppväxt i en av tillhörande fastigheter samt det lilla huset gämte.

Det jag/vi kallar för gammla boningshuset är vad hon har hittat uppgifter på en gammal krog vid namn "Laxakrogen" och ovanpå denna var det en lägenhet. Det fanns inget vatten indraget men däremot en brunn inuti huset som man fick hämta vatten ifrån. (Det är denna fastighet som jag ska renovera upp till en etagelägenhet, och numera får det ju bli i lite Blekingsk kroghistoria). Det är även möjligt att denna fastighet är så gammal som en 1600-tals byggnad och inte 1700-tals som jag tidigare trott.

Hon berättade även att det "nya" boningshuset som jag uppfattat som lite nyare troligen med är väldigt väldigt gammal, då det i flera etapper har renoverats och byggts till. Även att den fastigheten gämte som idag innehåller bla en begravningsbyrå i källaren, även denna är väldigt gammal och i samband med att detta också genomgick en rejäl renovering flyttades fram närmare vägen för att passa in i omgivningen.

Hon själv hade som sagt bott i detta "nya" boningshus med sina föräldrar, detta var innan det hade dragits in vatten i fastigheten så dom fick hämta vatten från brunnen utanför krogen.

Fick även veta att det varit ett annat bageri där. kommer inte ihåg vad bageriet hette, men han som ägde det hette Viking, han flyttade sin verksamhet till osby och försökte sälja sina fastigheter, detta gick dock inte så bra så han fick hyra ut det till Weserbergs. Westerbegs är känt i mina öron som delade vägg i vägg med Florèns, dessa kom relativt bra överens då dom samarbetade. Men när Viking hade sitt bageri där så var det skiljda verksamheter i helt separata delar i fastigheten. Har även misstänkt att det tidigare varit en vedeldad bakugn vilket Helen bekräftade. Denna hoppas jag finna spår av när jag fått ut bakugnen som idag står där.

En kväll Då Viking och Bengt Florèn träffades och hade lite "fest" tillsammans så tog dom i hand på att Bengt skulle få köpa Vikings fastigheter. Det "nya" boningshuset samt Vikings bageri som hyrdes ut till Westerbergs. dagen efter när bakfyllan lagt sig så hade Viking ångrat sig, men inte Bengt och ett handslag på denna tiden var som ett skrivet kontrakt, så därmed var samtliga fastigheter i Florèns ägor. Har inga bra årtal tyvärr men detta borde vara någon gång kring 1850 om jag gissar rätt.

Nu får jag sluta för att ni som orkart läsa såhär långt inte ska ge upp ni med. Men fortsättning följer. Kommer även att lägga upp bilder som jag tagit i och utanför fastigheten idag. Så håll utkik det kommer redan ikväll ;)

Ett stort tack Till informationen som Helen gav oss, och väntar med spänning på mer.

Tack och hej sålänge

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar