söndag 12 juli 2009

"Vi är vad vi heter Expert"

Måste bara gnälla lite nu...

Var inne på expert i Ronneby och skulle ta en kik på kameran jag visade nedan. Kommer fram en herre i 40-års åldern som jobbar där och frågar om jag behöver hjälp?
Då säger jag att jag är intreserad av en lite enklare men bra systemkamera, typ Olympus e-420, han plockar fram kameran och räcker över den till mig. Priset på denna är 3990:- och det sitter ett stort klumpigt objektiv på den, jag frågar om det är det som följer med och ifrågasätter det lilla platta som ni ser på min bild.... Han ser bokstavligen ut som ett FRÅGETECKEN och stammar fram att eh,,, ehhhhh dettttt det finns så många olika. Men detta är världens smidigaste systemkamera, sedan rabblar han upp den lilla info som står på lappen med priset. Jag frågar om ett 2Gb minneskort (som han rekomenderade att köpa till) räcker och ungefär hur många bilder det går på den... ehhhhh det det det ja ehhhh rätt många.... Ja men rör det sig om ett par 100 eller så? ehhhhhe ehehhhh jag hade nog köpt ett 4Gb svarar han :S Sen frågar jag om extra lös blixt vilket är en stor fördel att ha med, Då plockar han fram en stor klumpig olympusblixt och visar, denna kostar 1995:- men han hänvisar då till att om jag köper det i ett paket (kamera minneskort och blixt) så kan han slå av en 500:- på blixten. Då frågar jag även han om denna blixt klarar av den trådlösa funktionen som är inbyggd i kameran, då kommer FRÅGETEKNET igen, och han tittar lite ner i golvet.. Jaja jag tackar för hjälpen och lämnar butiken.

Vi är vad vi heter Expert??????????????????

På vad? läsa på era skyltar?
Tycker detta är helt jävla värdelöst, jag frågade ju för att få hjälp med det jag inte viste, och jag hoppas att han fattade av även jag var läskunnig? Detta är inte första gången jag råkar ut för detta. Så mitt råd till er som ska köpa något.....

Läs allt ni kan om prylen på internet (här finns mycket info att hämta) läs text tester se filmer på tuben om det, ja ALLT ni kan hitta. Sen går ni till en butik för att få se prylen IRL och känna på den, är du nöjd? Går du hem in på nätet igen och beställer från ett ställe med bra pris och service. För i "elektronikbutikerna" som vi har i närheten finns ingen hjälp att hämta tyvärr..

nu blir det pankakor ute i solen på trädgårdsmöblerna tillsammans med Kisen.....

2 kommentarer:

  1. Det var den klumpigaste försäljare jag hört!!!
    Du skulle ha frågat efter någon som verkligen kunde..
    Vad gäller minneskort 2GB så beror det helt på vilket format du tar korten i:
    RAW(stora bilder som du kan redigera)- ev 15-20 beroende på kamera
    Fine- ca 250
    Normal- ca 500
    Helt beroende på hur pass mycket kameran får jobba och lagra...förstår du vad jag menar?!
    Svårt att förklara men du klarar dig bra med 2GB

    SvaraRadera
  2. Jo ett riktigt stolpskott var han. Men jag tycker de flesta på sånna ställen är det... Bara dom får sälja det do vill så är dom nöjda..

    Men mig lurar dom inte så lätt..

    Ja jag fattade vad du menar, tror olympus normalt sett tar med jpeg på sina kameror.. har ju en kompaktkamera nu och den är jag supernöjd med. tror jag har 1Gb på den och får in typ 500 bilder på det

    SvaraRadera