söndag 8 augusti 2010

Bakugnen på väg in i graven!!!

Ja igår flyttades bakugnen från sin plats. Den står nu mitt ute på golvet för att vara mer lättåtkommlig att montera ner i hanterliga bitar. Gissad vikt som den nu står. 3 Ton :P

Bakom fanns inte så jättemycket jag hoppats på, men den gamla gråstensgrunden ska jag försöka ha synlig även i framtiden. Hittade dock en tjock mus under trappen till pigloftet med "IFÖ bromölla" tegel, detta kanske kan vara de rester som finns kvar från en svunnen tid med vedeldad stenugn.

Så isolering, jord och material ska bort så väggen får torka upp lite.

Sen när vi ändå var igång så fälldes de båda skortstenarna som stod vid husgaveln med, Detta gick med kanonsmidigt utan några missöden. Det är med andra ord inte så mycket "skrot" kvar som ska bort nu. Så det känns skönt att den etappen närmar sig sin målgång.

Idag ska jag måla sista rummet på bottenplan, samt montera överskåp i köket, för imorgon kommer ju resten av köket. Så snart går det att laga mat iaf :)






2 stycken 6-meters skorstenar i rostfritt stål, har använts till en av de bakmaskiner som gjort Florèns goda bröd









Bakugnen som står på Florèns gamla bageri. Denna har drivits en en oljebrännare. Tanken till denna ligger kvar ute på lägenhets-tomten, men ska snart plockas bort den med.









Skorstenarna är nu borta från husväggen, det enda som finns kvar är fästena i väggen samt hålen i taket.








Här är väggen bakom den stora bakmaskinen, efter att den dragits fram 5-6 meter. Ska göra vad jag kan för att dessa väggar ska finnas kvar på något sätt som ett minne från den svunna tid som varit i Asarum. Gråstensgrunden vill jag ha kvar som en slags "fondvägg" inne i byggnaden.

1 kommentar:

  1. ojojojo vad det ser jobbigt ut...har du kommit på vad du ska göra för något där..? kram

    SvaraRadera