söndag 12 april 2009

Akvarie hobbyn går INTE lägga ner :P

Jag sålde det sista levande av mitt saltvatten nu i veckan som gått, och har redan beställt pumpar och annat till att starta upp denna 216l kub som ett sötvatten, håller på att bygga ny lysramp samt bygga om bänken lite så det passar här i huset. Har hittils lagt typ 30 timmar på detta bygge och det är inte klart ännu. Men tror jag kan bli riktigt nöjd med resultatet.

Rampen jag bygger kommer innehålla totalt 150w belysning uppdelat på 4x20 lysrör modell T8 samt en MH på 70W. Och färgspektrat kommer ligga från 6000k till 20000k öfr er som inte vet vad det innebär kan man säga att (6000 är växtljus med lite grönt i för att främja tillväxt av växter och 20000 är BLÅTT väldigt BLÅTT vid ca:10000 är ljuset vitt) detta är viktigt då t.ex gult ljus inte är bra för det främjar algtillväxt och så kommer det se allmänt trisst ut.

Jag har byggt in 4 st enkla uttag i rampen för att kunna få plats med timers till belysningen så att jag kan få lite skymning respektive gryningseffekt, behöver ev. få in en liten kylfläkt med då MH-lampan alstrar en hel del värme som måste bort från armaturlådan.







Först var det tänkt att jag skulle antikbetsa alla träytor, men tycker att det blev fin tmed vitt och teakbets istället. så så får det bli. Här börjar det ta skepnad. Har betsat alla lister idag så imorgon sk adet förhoppningsvis komma på plats

Nere i själva bänken ska jag få plats med Reningsverket och lite tillbehör till akvariet. Har gjort lite avdelningar här för att få dit en stor låda längst ner och smålådor i vid sidan av filtret. Här är det tänkt att jag ska kunna få riktig ordning på alla småprylar som kan vara bra att ha i reserv.



Firade Syrran i fredags med, mycket trevligt sällskap tyckte båda jag, barnen och de andra i familjen, du är MYCKET välkommen igen hjärtat.
Och så måste vi snart inviga bubbelbadet, det är ju ganska mycket till dig det är gjort ju ;) har ju inte testat det ännu så det har du nog förstått. PUSS PUSS

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar