lördag 2 oktober 2010

Slut på semestern :( Men har iaf hunnit med det som skulle

Jaha då var renoveringssemestern slut. Så tillbaka till jobbet :S



Här var ett av de tak som skulle bytas ut och höjas upp lite. (Hade ju ramlat ner med åren :P) Det var mycket tak vill jag lova. Ett gammalt papptak direkt på svallet, över det var det ett valsat plåttak, sen var det ett vanligt plåttak ovanpå detta.








Men efter en hel dags slit så var det borta och det återstod bara ett stort gapande hål på tomten. Bara att regla upp ett nytt tak på rätt plats och i lite kraftigare virke för att få det självbärande utan mellanväggar.





Här har vi en a de RIGTIKT gamla knuttimmrade väggarna, ja till och med knuten, tyvärr så är dessa väggar så dåliga att dom inte går att plocka fram och spara som synliga. Det är inte heller försvarbart att göra nya för att återställa helt. Så jag kommer nog välja en annan variant av panel som även den användes på 1600-1700-talet. Liggandes "stockpanel" med stående svarta balkar. I samband med detta blir det troligen lite tilläggsisolering. Måste bara ta reda på vad komunens kontorsnissar säger om detta och bygglov :S



Såhär ser det ut i nuläge. Det nya taket är på plats så även innertaket. Och har även hunnit med att skära bort hörnet på det gamla huset så att innertaket kunnat reglas upp och fått sig lite isolering. Så det börjar se hoppfullt ut att kunna göra det någotsålunda moderniserat.




Detta är vad jag hunnit med under semestern tillsammans med Pappa. Sen har jag och min älskling hållit på lite i hallen på framsidan av huset med, så den börjar med bli klar :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar